طرح ایران مهارت با هدف ترویج فرهنگ مهارت‌‌آموزی دانش آموزان برای ورود به بازار کار، شناسایی استعداد‌های مهارتی دانش آموزان، ارتباط میان آموزش رسمی و غیر رسمی و کمک به خلاقیت و نوآوری دانش‌آموزان اجرا می شود؛ از آنجا که مدرسه یکی از پایگاه های مهم مهارت آموزی است، این طرح توسط اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان در مدارس متوسطه در حال اجراست. بر اساس این طرح، هر دانش آموز دوره متوسطه، یک مهارت را آموخته و گواهینامه پایان دوره را از سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور دریافت می‌کند. این طرح می‌ تواند بخشی از نیاز به نیروی کار در جامعه امروز کشور را برطرف کند.

در سال تحصیلی گذشته، طرح ایران مهارت به صورت آزمایشی در10 درصد از مدارس دوره اول متوسطه هشت استان اجرا شد و برنامه ریزی شده است که در سال تحصیلی جدید، 20 درصد از مدارس متوسطه همه استان ها تحت پوشش این طرح قرار گیرند.

در این طرح 235 استاندارد آموزشی تدوین شده است و دانش آموزان بر اساس علاقه، هر یک از مهارت ها را انتخاب و به مهارت آموزی می پردازند.

طرح ایران مهارت از 8 آذرماه امسال در مجتمع آموزشی شهید مهدوی آغاز به کار‌کرده است و دانش آموزان ضمن استقبال از این طرح، در کلاس های مهارت آموزی مختلف شرکت می کنند.