نخستین جشنواره “کتاب و جامعه” با هدف اعتلای فرهنگ کتابخوانی در مجتمع آموزشی شهید مهدوی برگزار شد.

به گزارش ستاد خبری جشنواره “کتاب و جامعه”، روز پنج­شنبه مجتمع آموزشی شهید مهدوی پر رفت و آمدتر از دیگر روزها بود. از هفته­ها پیش برای این روز برنامه­ریزی شده بود و جشنواره با 21 غرفه پذیرای بازدیدکنندگان بود.

ادبیات و فعالیت­های ترویج خواندن و نگارش مدرسه، آشنایی با موسسات معتبر فرهنگی، آی تی، پژوهش، طراحی و تولید  سرگرمی­های کودکان، پژوهشگاه مجتمع آموزشی شهید مهدوی، پژوهش­های دانش­آموزان، موسسه جهک، دستاوردهای بین­المللی، روزنامه­نگاری و خبر، سرگرمی­های فرهنگی و اسباب­بازی­های ایرانی، شورای کتاب کودک و فرهنگنامه کودکان و نوجوانان، فعالیت­های اجتماعی، فعالیت­های ترویج کتابخوانی مجتمع شهید مهدوی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، کتاب و نویسنده، محیط زیست داخلی و خارجی، موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان ایرانی طرح “با من بخوان”، نجوم، ورزش و پژوهش و هنر دانش­آموزی غرفه­های جشنواره “کتاب و جامعه بودند.

حضور انتشارات های مختلف و مجلات تخصصی در جشنواره از جمله بخارا، کاروان، داروک، بوم، صنوبرو اُمرداد و نویسندگانی همچون فرهاد حسن­زاده، نویسنده کودک و نوجوان و محفل گرم این نویسنده با دانش­آموزان از دیگر ابعاد جشنواره بود.

دستاوردهای فرهنگی، علمی و پژوهشی دانش­آموزان مجتمع شهید مهدوی و ارائه طرح­هایی از جمله طرحی برای رفع معضل ترافیک از جمله دیگر بخش­های جشنواره بود.

همچنین مدال­ آوران ورزشی نیز در این جشنواره حضور داشتند و در کنار تمام این بخش­ها حضور دانش­­آموزان دختر و پسر پیش دبستانی شهید مهدوی شور و هیجان بیشتری به جشنواره داده بود و دختران هر از چند گاهی با حافظ ­­خوانی توجه همه را به خود جلب می­ کردند.

یکی از بخش­های مورد استقبال جشنواره جمع ­آوری کتاب کودکان محروم از سوی مدرسه بین ­الملل مجتمع آموزشی شهید مهدوی بود.

غرفه اسباب­ بازی­های ایرانی نیز توجه بسیاری از کودکان را به خود جلب کرده بود، غرفه­ای که از فرفره­های چوبی تا “مبارک” نمایش­های تخت حوضی در آن حضور داشتند.

دستاوردهای بین­ المللی واحد روابط بین ­الملل و همچنین دپارتمان­های زبان فرانسه و آلمانی نیز از دیگر بخش­های جشنواره “کتاب و جامعه” بود.

تابلوهای نقاشی و معرق دانش­ آموزان نیز نه تنها زینت ­بخش جشنواره بودند بلکه بازدیدکنندگان می ­توانستند در غرفه هنری به سراغ این هنرها رفته و آنها را تجربه کنند.

در غرفه نجوم نیز امکان تجربه کردن و رصد وجود داشت، ضمن اینکه رصدخانه مجتمع آموزشی شهید مهدوی نیز به مرحله بهره ­برداری رسیده و به زودی رسما کار خود را آغاز خواهد کرد.

دانش­ آموزان مجتمع آموزشی شهید مهدوی که چندی پیش و در پی زلزله کرمانشاه به صورت خودجوش اقدام به جمع ­آوری کمک ­های غیرنقدی کرده بودند، این بار نیز در حاشیه جشنواره “کتاب و جامعه” خیرین مدرسه­ ساز را به مشارکت در ساخت مدرسه در بخش­های آسیب ­دیده استان کرمانشاه دعوت کردند و این امر یکی از زیباترین حاشیه ­های جشنواره بود.

استقبال از غرفه­ های جشنواره تا اندازه ­ای بود که مسئولان برگزاری ساعت بازدید را تا ساعت 16 تمدید کردند، در این بین طبق برنامه ­ای قبلی مراسم ویژه­ ای نیز از ساعت 12:30 در آمفی تئاتر برگزار شد.

این مراسم با شاهنامه ­خوانی و اجرای سرود توسط پسران مجتمع آموزشی شهید مهدوی آغاز شد و در ادامه سرکار خانم مهدوی، موسس مجتمع که خود از بانیان اصلی طرح برگزاری جشنواره بودند و حمایت­ ایشان در تمام مراحل اجرایی شامل حال برگزارکنندگان بود، در سخنانی از دست­ اندرکاران برگزاری جشنواره تقدیر کردند.

مدیران آموزش و پرورش منطقه یک و اعضای انجمن مجتمع آموزشی شهید مهدوی میهمانان ویژه این مراسم بودند.

در این مراسم ضمن اجرای موسیقی زنده توسط دختران دبستان و متوسطه مجتمع شهید مهدوی، از تجربه­ های کتابخوانی دانش ­آموزان نیز گزارشی ارائه و تجربیات کتابخوانی به اشتراک گذاشته شد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *