در شرایط بحرانی موجود مستاصل نشدیم و ازآن به عنوان یک فرصت نگاه کردیم. فرصتی که باعث شد تا پتانسیل خود را در آموزش های مجازی نیزتقویت کنیم. چراکه دربرابر تک تک والدین و دانش آموزان خود را متعهد و مسئول می دانیم و به این عهد خود تحت هر شرایطی پایبندیم.

مدیر عامل مجتمع آموزشی شهید مهدوی درباره شرایط به وجود آمده و برنامه های پیش رو این مجتمع گفت: شیوع ویروس کرونا صرف‌نظر از تمام پیامد‌های اجتماعی، اقتصادی و بهداشتی ناشی از آن، یکی از محسوس‌ترین نتایج آن تحت تاثیر قرار دادن نظام‌های آموزشی است. اتفاقی که تاکنون به این شکل تجربه نکرده بودیم، این در حالی است که در مورد زمان استمرار آن نیز به یقین نمی‌توان صحبت کرد. باتوجه به شرایط حاکم اساس کار خود را بر مبنای استفاده از سیستم آموزش آنلاین قرار دادیم تا روند آموزش و یادگیری دانش آموزان برای لحظه ای متوقف نشود.

وی افزود: موسسان مجتمع از سالیان قبل زیرساختهای لازم واساسی برای استفاده از فضاهای مجازی را مهیا نمودند و از ابتدای دی ماه و باتوجه به تعطیلی مدارس به دلیل آلودگی هوا در صدد برآمدیم تا از سیستم های آموزش مجازی استفاده کنیم. تجربه موفقی بود. درآن مقطع زمانی زیر ساخت ها در حد یک کلاس بود چون نیازی وجود نداشت. اما با توجه به تعطیلی کلاس های درس پهنای باند را افزایش داده که امکان حضور 200 نفر را پیدا کردیم، البته 200 نفر اسمی. در شرایطی که دانش آموزان وارد کلاس می شدند ولیکن فقط معلم تصویر و صدا داشتند. دانش آموزان فقط شنونده بودند. واستفاده دانش آموزان از میکروفن با اجازه معلم باشد .

ایشان ادامه داد: با بررسی های لازم از اواسط بهمن ماه ظرفیت خود را دوبرابر کردیم.سرور جدید تهیه شد که امکان ظرفیت 400 نفر اسمی را به ما داد. با افزایش پهنای باند امکان ورود و خروج خانواده ها ودانش آموزان رابه سایت با خطاهای کمتر مواجه نمودیم .ولیکن با توجه به آپلودهای متعدد تکالیف وآزمونها ومراجعات کثیر دانش آموزان ووالدین به گونه ای که در 26 اسفندماه 4000 نفر وارد سایت شهید مهدوی گردیدند . احساس شد میبایست این پهنای باند وسرورهای مربوطه تقویت شوند .

مدیر عامل مجتمع آموزشی شهید مهدوی گفت: شیوع ویروس کرونا و تعطیلی بلندمدت مدارس ما را برآن داشت تا تمهیدات دیگری را در نظر بگیریم . برهمین اساس جلسه ای را با کارشناسان آی تی مجتمع برگزار کردیم. خروجی این جلسه منجر به این شد تا ظرفیت اسمی سایت را به 2000 نفربرسانیم که عملا در طول هرروزو هرساعت به صورت هم زمان پذیرای حداقل 400 دانش آموز برای کلاسهای آنلاین باشیم.

وی اظهار داشت: تهیه، تدوین و اجرای برنامه‌های آموزشی آنلاین نیازمند وجود زیرساخت‌های ارتباطی، مخابراتی و مهم‌تر از همه پهنای باند کافی برای رد و بدل محتوای صوتی-تصویری و نوشتاری در فضای اینترنت است. روشن است که این امکانات زیرساختی هنوز در همه جا به میزان کافی توسعه نیافته است. اما خوشبختانه مجتمع آموزشی شهید مهدوی دراین خصوص شرایط نسبتا مطلوبی دارد. این نکته را باید در نظر گرفت که خانواده ها نیز دراین راه شرایط را در منزل فراهم کنند.

ایشان افزود: البته دانش آموزان می توانند از طریق تلفن های هوشمند نیز برنامه های خود را دنبال کنند.اما نکات قابل توجهی را نیز باید در نظر بگیرند تا در زمان برگزاری کلاس های آنلاین نظم برقرار باشد و همه دانش آموزان بتوانند به خوبی از فضای کلاس های مجازی استفاده لازم را ببرند و اینترنت جوابگوی همه باشد.

مدیر عامل مجتمع آموزشی شهید مهدوی گفت: در بخش تولید محتوا به شکل های مختلف تلاش کردیم تا تنوع آموزشی داشته باشیم. ما حتی در اندیشه حمایت مدارس دیگر هم هستیم.

وی اظهار داشت: درصورت تداوم تعطیلات مدارس حتما در زمان مناسب با والدین جلسات مجازی برگزار و از نظرات و پیشنهادهای آنها استفاده خواهیم کرد.تمامی برنامه های کلاس های آینده در بازه زمانی فرودین تا پایان اردیبهشت تنظیم و دراختیارخانواده ها قرار خواهد گرفت. ظرفیت ورود و خروج سایت نیز باید مدیریت بشود این شرایط دست ما را برای برگزاری تمامی کلاس ها در یک ساعت به شکل مناسب تری باز می کند .به همین دلیل در ساعات مختلف کلاس بندی ها صورت گرفته است. به طور حتم با رعایت تمامی این موارد می توانیم خلا و تعطیلی کلاس های درس را پر کنیم.

ایشان گفت: استفاده از ظرفیت سایت مودل مجتمع شهید مهدوی، کانال های اطلاع رسانی، پیام رسان روبیکا از مهمترین ظرفیت های تعاملی در فضای مجازی مجتمع است. تمام پرسنل ما به شکل های مختلف درصدد پشتیبانی دانش آموزان در امر یادگیری هستند .درمصوبه هیئت مدیره موسسه تصمیم بر برگزاری کلاسهای حضوری بین 2 هفته تا یک ماه برای جبران کسری های احتمالی آموزش پس از رفع بحران گرفته شد .

کلام آخر اینکه در بحران‌های بزرگ، انسان بزرگ به وجود می آید. امیدوارم به زودی این بحران را نیز پشت سر بگذاریم و دوباره شاهد بازگشایی درهای مدارس به روی دانش آموزانمان باشیم.