از اجرای برنامه های متنوع تا ارائه راهکارهای ترافیکی

همزمان با روز جهانی “سلامت روان” مجتمع آموزشی شهید مهدوی به یاری دانش آموزان برنامه هایی شاد و متنوع همراه با رویکردی در راستای حل مشکل ترافیک در محدوده مجتمع برگزار کرد.

به گزارش روابط عمومی مجتمع آموزشی شهید مهدوی، روز سه شنبه و همزمان با روز جهانی ” سلامت روان” مجتمع آموزشی شهید مهدوی روزی شادتر از همیشه را برای دختران و پسران خود رقم زد.
روز جهانی سلامت روان (10 اکتبر) از سال 1992 توسط سازمان جهانی بهداشت و فدراسیون جهانی سلامت روانی معرفی شده است تا این موضوع، مورد توجه دقیق¬تری قرار گیرد. تشخیص و درمان اختلالات روانپزشکی، امری با اهمیت است، اما سلامت روان، پرورش توانمندی ها و تجربه زندگی رضایت بخش و شکوفا، فراتر از مبتلا نبودن به یک اختلال روانی است! از این رو، رویکرد روانشناسی مثبت، به بررسی علمی و عملی مفاهیمی همچون زندگی را خوب زندگی کردن و به عبارتی “نیک زیستی” (Well-Being) تمرکز دارد.

به همین منظور این روز در مجتمع آموزشی شهید مهدوی روزی متفاوت و متمایز بود؛ برنامه ها از مراسم صبحگاه و از بدو ورود دانش آموزان آغاز و تا لحظه خداحافظی ادامه داشت. اولین صبحگاه را دانش آموزان مقطع متوسطه یک داشتند که با شوری وصف ناپذیر به همراه مدیران مجتمع و معلمان خود روز خود را با ورزش آغاز کردند.
مدیران مجتمع شهید مهدوی از روزهای پیش برای شادی و ترغیب دانش آموزان به سمت “نیک زیستی” برنامه ریزی کرده و از هیچ تلاشی فروگذار نکردند تا جایی که حتی سرکار خانم سلگی برای کم کردن استرس دانش آموزان در این روز و آرامش خاطر آنها، اعلام کرد که امتحانات دانش آموزان متوسطه را لغو کنند.
دانش آموزان دبستان دومین گروهی بودند که به استقبال نیک زیستی رفتند، آنها صبحگاه خود را علاوه بر برگزاری برنامه هایی شاد و مسابقه، با در دست داشتن پلاکاردهایی آغاز کردند که بر روی آنها شعارهایی مانند “مادر عزیزم دوست دارم با تو کمی قدم بزنم.. کاش ماشینت را دورتر از مدرسه پارک کنی”، “دیگران را دوست بدارید”، از محبت به هم لذت ببرید” و … نوشته شده بود.

پسران مجتمع آموزشی شهید مهدوی نیز راهکارهایی برای حل مشکل ترافیک داشتند که در قالب تئاتری آن را به تصویر کشیدند. همچنین با پلاکارهایی کوچک پیام های خود در راستای “نیک زیستی” را اعلام کرده و از آرزوهای خود گفتند.

تمام دانش آموزان مجتمع آموزشی شهید مهدوی در این روز و در خلال برنامه های خود با گوش سپردن به سخنرانی سرکار خانم دکتر نغمه تقوی، عضو تیم مدیریت انجمن جهانی روانشناسی مثبت و سرپرست طرح پژوهشی پیمایش نیک زیستی، با مصادیق سلامت روان آشنا شدند. همچنین دکتر تقوی به تلاش های مجتمع آموزشی شهید مهدوی در این روز و در راستای حرکت به سمت “نیک زیستی” در 2 سال اخیر و برنامه های آتی مجتمع در این زمینه اشاره کردند که به همراهی دانش آموزان صورت خواهد گرفت.
بنا بر اعلام خانم دکتر تقوی طرح پیمایش (تحلیل وضعیت) نیک زیستی دانش آموزان از سال 1394 با حمایت مجتمع آموزشی شهید مهدوی در گستره

آموزش و پرورش منطقه یک تهران طی دو سال انجام شده و یافته‌های ارزشمندی را به ارمغان آورده است که به لطف پروردگار، بر اساس این یافته ها و مبانی علمی، برنامه جامع کاربردی برای پرورش نیک زیستی از این سال تحصیلی اجرایی می شود.

در روز “سلامت روان” دانش آموزان مدرسه بین الملل مجتمع آموزشی شهید مهدوی در اقدامی نمادین با استفاده از روبان های رنگی که از آنها به عنوان روبان های هشدار دهنده یاد می شود، به آگاهی دادن درباره سلامت پرداختند، روبان هایی که هرکدام یادآور یک بیماری خاص هستند. آنها همچنین برنامه هایی شاد و آرامش بخش نیز داشتند؛ یوگا، نقاشی و بازی های متنوع در این روز، فضای مدرسه بین الملل را شادتر از همیشه کرده بود.

شاید زیباترین بخش برنامه های روز ” سلامت روان” در مجتمع آموزشی شهید مهدوی را بتوان لحظه‌ای دانست که نوگلان پیش دبستانی دست در دست دانش آموزان متوسطه یک لحظه هایی ناب خلق کردند، آنها در کنار یکدیگر دوستی هایی نو رقم زدند و با وجود اختلاف سنی زیاد کارهای مشترکی همچون گلکاری و نقاشی انجام دادند و دانش آموزان متوسطه یک علاوه بر اینکه با پذیرفتن مسئولیت این نوگلان مسئولیت پذیری را تمرین کردند، لحظاتی نیز به کودکی بازگشتند و همراه آنها شعر خواندند و بازی کردند.

همچنین نوگلان پیش دبستانی مجتمع آموزشی شهید مهدوی با حضور در مقاطع بالاتر و همراهی با دانش آموزان سال آخری، برای موفقیت آنها در کنکور سال آینده دعا کردند و به آنها روحیه ای مضاعف برای ادامه این راه دادند.

برنامه های این روز تنها مختص به آغاز روز نبود و تا پایان ساعت حضور دانش آموزان در مدرسه ادامه داشت، تا جایی که می توان گفت ترافیکی از شادی در مجتمع آموزشی شهید مهدوی شکل گرفت و حتی در ساعات تفریح نیز برنامه هایی برای دانش آموزان در نظر گرفته شده بود که از جمله آنها می توان به نقاشی گروهی دانش آموزان مقطع دبستان بر روی پارچه با موضوع “سلامت روان” و “نیک زیستی” اشاره کرد.

“نیک زیستی” و “سلامت روان” موضوعاتی نیستند که تنها با اختصاص یک روز در سال بتوانیم به آنها دست یابیم بلکه باید در تمام روزهای سال به فکر زندگی شادتر و گام برداشتن به سوی “نیک زیستی باشیم و باید در این راستا موانع موجود بر سر راه را برداریم، در دنیای پر استرس و شلوغ امروز ترافیک یکی از تأثیرگذارترین عوامل بر سلامت روح و روان خانواده هاست و تمام اعضای خانواده را تحت تأثیر قرار می دهد.

دختران و پسران مجتمع آموزشی شهید مهدوی در این روز تلاش کردند با بردن پیام ها و راهکارهایی در قالب پلاکارهای کوچک برای پدران و مادران خود درباره حل مشکل ترافیک، گام هایی کوچک اما استوار و پا برجا برای حل این مشکل بردارند.
پیاده روی والدین در مسیر برای رسیدن به مدرسه، عدم استفاده از خودرو یا استفاده از خودروهای کوچک، رعایت قوانین و پارک صحیح خودرو، هماهنگی والدین با یکدیگر برای انتقال چند دانش آموز توسط یکی از والدین و… از جمله راهکارهایی بود که به ذهن آنها رسید.

و اما، دانش آموزان در روز “سلامت روان” با بردن بروشورهایی به منزل به همراه پرشسنامه ای در رابطه با ترافیک قصد دارند که به یاری والدین خود پروژه ای تحقیقاتی در زمینه حل مشکل ترافیک در محدوده مجتمع آموزشی شهید مهدوی را آغاز کنند. امید است که با یاری پدران و مادران، دختران و پسران ما زندگی “نیک و آرام” را تجربه کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *